Czym jest tulejowanie maszyn budowlanych? Ile kosztuje tulejowanie koparko ładowarki? Tulejowanie otworów.

Na czym polega tulejowanie otworów w maszynach budowlanych? Tulejowanie koparek, tulejowanie otworów, tulejowanie

Regeneracja metodą tulejowania polega na rozprężeniu tulei do jeszcze większej średnicy niż otwór w tulei. Po tulejowaniu jest ona przywracana do pierwotnego kształtu i pracuje jak przedtem. Dlatego też tulejowanie otworów jest rodzajem regeneracji.

Proces tulejowania otworów składa się z trzech głównych etapów: płukania, tulejowania i sferyfikacji. Odstępy czasowe pomiędzy poszczególnymi etapami zależą od istniejących uszkodzeń.

Płukanie to jednorazowy zabieg wykonywany przy użyciu specjalnych narzędzi, który przywraca wszystkie powierzchnie metalowe do równego stanu. W tym etapie w razie potrzeby tuleje są odcinane od wału frezem lub piłą taśmową, tak aby uzyskać jednolite ścianki wewnętrzne w tulei. Następnie przeprowadza się płukanie za pomocą płuczki ultradźwiękowej, po którym następuje płukanie wodą pod wysokim ciśnieniem, które oczyszcza z zanieczyszczeń nagromadzonych w porach powierzchniowych podczas eksploatacji przed rozpoczęciem tulejowania otworów.

Następnie przeprowadza się tulejowanie otworów w maszynach budowlanych. W tym celu stosuje się tulejarkę rozprężną o średnicy co najmniej 2–3 razy większej niż tuleja wstępnie tulejowana. Długość tulei powinna być tak dobrana, aby tuleja po zaprasowaniu mogła wycisnąć się z otworu (np. 1–2 mm). Następnie można wykonać opcjonalną obróbkę cieplną lub odpuszczanie na zimno w celu poprawienia jej trwałości i żywotności. Kolejną operacją będzie odcięcie nadmiaru materiału powstałego podczas tulejowania.

Następnie odbywa się wytaczanie rektyfikacyjne – proces ten usuwa wszelkie pozostałe na ściankach wewnętrznych rysy oraz inne niepożądane resztki metalu wewnątrz tulei. Ostatnim etapem jest honowanie lub cylindrowanie. W wyniku tego procesu powstaje zewnętrzna powierzchnia tulei o okrągłym kształcie. Wnętrze tulei jest teraz gładkie i równe, co pozwala na łatwy ruch.

Po wszystkich etapach, średnica wewnętrzna jest mierzona specjalnymi przyrządami pomiarowymi, aby upewnić się, że odpowiada ona wymiarowi nominalnemu. W celu zabezpieczenia przed korozją, tuleje przed oddaniem ich do użytku otrzymują aplikację farby antykorozyjnej.

Czy warto wykonywać tulejowanie?

Zdecydowanie warto! Oto kilka bardzo przekonujących argumentów przemawiających za tulejowaniem.

Tulejowanie otworów zwiększa żywotność części ruchomych (ślizgi, widelce, elementy robocze), a także łożysk. Wynika to z faktu, że elementy tulejowane nie stykają się ze sobą bezpośrednio, a jedynie poprzez cienką warstwę tłoczonego środka smarnego. Ponadto tulejowanie otworów eliminuje różnego rodzaju awarie i pęknięcia spowodowane niedostatecznym naoliwieniem lub tarciem pomiędzy elementami ruchomymi. Każdy element tulejowany po usunięciu tulei powraca do swojego pierwotnego kształtu i wznawia swoją normalną funkcję: prowadnice mogą się płynnie poruszać bez zarysowań i ścierania powierzchni, tuleje obracają się płynnie wokół własnej osi – nie wypadają z niej.

Regularna redukcja awarii i krótsze czasy przestojów to efekt, który następuje po zastosowaniu tulejowania otworów, co pozwala na zwiększenie wydajności i jakości pracy, mniejsze zużycie części serwisowych, oszczędność paliwa, ponieważ maszyna pracuje wydajniej, dłuższą żywotność

Bez wątpienia można stwierdzić, że tulejowanie otworów zapewnia znaczne oszczędności. Wyższej jakości materiał, z którego wykonana jest tuleja, jest zazwyczaj droższy niż tradycyjna tuleja – jednak w ostatecznym rozrachunku tuleja pozwala zaoszczędzić pieniądze, ponieważ zmniejsza zużycie części ruchomych, wymagając mniej napraw, a więc mniej napraw spawalniczych, skracając czas pracy maszyny i jej wymiany.

Ile kosztuje tulejowanie otworów? Tulejowanie koparek

Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ koszt zależy od produktu, ilości pracy itp. Ale biorąc pod uwagę, że tulejowanie otworów może zaoszczędzić firmie znaczną sumę pieniędzy w porównaniu z innymi metodami naprawy, w dłuższej perspektywie tulejowanie będzie tańsze.

Samo tulejowanie nie jest drogie – kosztuje mniej więcej tyle, ile inne rodzaje napraw części ruchomych. Jednak po wykonaniu tulejowania nie trzeba już wykonywać napraw spawalniczych ani wymieniać elementów maszyny. Minimalizuje to czas przestoju i radykalnie obniża koszty utrzymania ruchu.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem maszyn budowlanych https://hydroserwishs.pl/

Powiązane wpisy

Polecane

5 powodów, dlaczego warto korzystać z usług biura nieruchomości

Korzystanie z usług biura nieruchomości to decyzja, która może znacząco ułatwić proces kupna, sprzedaży...

Nowoczesne dekoracje ścienne w salonie i nie tylko

Dekoracja salonu to sztuka, która pozwala na wyrażenie osobistego stylu i stworzenie przestrzeni, w...

Lepsza obsługa zwrotów w Twoim sklepie internetowym krok po...

Zarządzanie zwrotami to kluczowy element funkcjonowania każdego sklepu internetowego. Dobrze zorganizowany proces zwrotów może...

Tajniki pracy rzeczoznawcy majątkowego – kluczowa rola na rynku...

Na dynamicznie rozwijającym się rynku nieruchomości, gdzie ceny mieszkań i domów wahają się w...

Dieta a zmęczenie psychiczne. Co jeść, aby poprawić swoje...

Każdy z nas zna uczucie zmęczenia psychicznego, które pojawia się po długim dniu pracy,...

Nowości w świecie audio- najnowsze technologie i trendy

Świat audio dynamicznie się rozwija, oferując coraz to nowsze technologie i innowacje, które zaskakują...

Sprawdź również